De kwaliteit van je fietsverlichting 

  • Hoewel er wettelijk geen kwaliteitsnorm wordt bepaald voor fietsverlichting, is het belangrijk voor je eigen veiligheid dat je vanop afstand goed zichtbaar ben in het verkeer. Investeren in kwaliteitsvolle fietsverlichting is dus zeker geen overbodige luxe. Investeer in degelijke fietsverlichting en vraag om inlichtingen bij een fietshandelaar met kennis van zaken. Kijk ook zeker je bestaande fietsverlichting een na en maak ze, indien nodig, regelmatig schoon.
  • Je achterlicht moet wel zichtbaar zijn vanop 100m volgens de wet.
  • Je verlichting mag op je fiets bevestig zijn of op jezelf en ze mag permanent branden of knipperen.

VASTE VERLICHTING

Voordelen

  • kun je niet vergeten of verliezen
  • naafdynamo’s zijn tegenwoordig erg degelijk, ze slippen niet door bij regenweer en je hoeft niet extra hard te trappen, bovendien lopen de kabeltjes grotendeels door de buizen van je fiets waardoor je weinig kans hebt dat ze beschadigd raken of los komen
  • meestal voldoende grote lichtbundel
  • hangt standaard op ooghoogte van automobilisten

Nadelen

  • blijft niet altijd branden als je stilstaat
  • gevoeliger om stuk te gaan/vandalisme als je fiets vaak buiten staat

Losse verlichting op kledij of rugzak

Voordelen

  • brandt ook als je stilstaat

Nadelen

  • goed zichtbare plaats uitkiezen anders niet zichtbaar voor andere weggebruikers
  • hangt niet altijd op ooghoogte van automobilisten
  • vaak te klein, zeer beperkt zichtbaar
  • licht verzwakt als batterij leegloopt
  • je moet de losse lampjes altijd op zak hebben/risico om te vergeten
  • grote kwaliteitsverschillen op de markt

Permanent brandende verlichting: voorkeur

  • goed zichtbaar voor andere weggebruikers als het een voldoende groot en krachtig licht is
  • je ziet zelf meer als fietser met een voorlicht dat permanent brandt

Knipperende verlichting: af te raden

  • Knipperende verlichting is toegelaten, maar blijkt om verschillende redenen af te raden volgens onderzoek van TNO (Nederland).
  • Knipperende voorlichten vergroten wel de opvallendheid, maar voor achterlichten geldt dat niet.
  • Knipperende fietslampen kunnen de koers- en snelheidsinschatting van een fietser door het andere verkeer bemoeilijken.

Daarom verdient continu brandend licht de voorkeur boven het gebruik van knipperend licht (TNO, 2008).